Welkom, u kunt hier Inloggen of Registreer

Edam-Volendam Opinie

U bent hier: HomeForum home → Onderwerpen → Politiek → Thread

Een Hele Vreemde Vertoning Van Loek Kras

Totaal aantal reacties: 392

Geregistreerd 2014-01-21

PM

Qoute uit de begrotingsbesprekingen EdamVolendam 2018

Is Loek Kras al aan het eten?
Nee hij is even naar het toilet.
(of een sigaretje roken buiten)

Politiek Dinosauriër Loek Kras heeft zijn tijd gehad.
18 jaar is lang. Voor hem te lang. Hij heeft eigenlijk
in al die tijd niets toegevoegd aan het welzijn van onze gemeente
behalve dwarsliggen en mensen tegen elkaar uitspelen en pronken met andermans veren.
Soms functioneel, occasioneel vermakelijk, immer plaatsvervangend-schaamroodkakend genant.

Het stadskantoor en de ons-kent-ons-cultuur daar is zijn habitat
waarin hij het steeds moeilijker krijgt omdat om hem heen het jonge spul
(in ieder geval jong-van-geest) professioneler denkt en doet dan
in de tijd dat Loek Kras nog met zijn politieke speeltjes binnenkwam.
(het rapport Alders over de bestuurscultuur in onze gemeente
heeft hij nooit uitgelezen)

Zelfs zijn fractieleden kijken en reageren ge-irriteerd als de grote baas
weer een uitval heeft. Die heeft hij met grote regelmaat. Niet inhoudelijk
maar gewoon uit bozigheid-om-het-boos-zijn. Bad character. Low Self-Control.

Tijdens de begrotingsbesprekingen was het onderwerp het feit dat Loek Kras (naar hij zegt namens zijn fractie maar hij is een alleenheerser) belangrijke informatie heeft uitgewisseld met ambtenaren en wethouders zonder dat de raad daarvan op de hoogt werd gebracht. En daar dan weer een juichend stukje over in De NiVo schreef.

Zijn uitglijer in de NiVo van vorige week bewijst dat. Hij weet dingen die andere raadsleden niet weten. Een politieke doodzonde. Een motie van afkeuring hangt boven het hoofd van betreffende wethouder. (die overigens toegeeft dat het niet goed was en belooft er beter op te letten).
Zoniet Loek Kras.

De raad gaat daar kritisch maar ook weer niet té kritsch mee om. Ook zij weten dat we het tijdperk Kras gewoon uit moeten zullen zitten. Hopend op betere tijden.

Gelukkig hebben we nu een burgemeester (burgermoeder) die Loek Kras net genoeg ruimte geeft
om niet te stikken in zijn eigen politieke wartaal en wandaden maar te weinig om nog schadelijk te zijn.

Hieronder de transcriptie van de meest recente uitval.
Maar u kunt het audio ook terugvinden op:
http://ibabsonline.eu/Agenda.aspx?site=edamvolendam&agendaid=d36c3150-4095-42f6-97fb-d02662bf11dc&FoundIDs;=&year=2018 zo ongeveer rond 4:08:30

LK: Ja voorzitter. Ik wilde even reageren op de motie van afkeuring.
Daar is een hoop commotie over ontstaan. Voor mezelf formuleer ik dat als schijn-commotie.
Want wat is er aan de hand? Al een maand lang staat er in de IBABS een thema-avond geagendeerd
dat er een verschuiving komt in het programma. Een programma-wijziging in het voordeel van betaalbare woningen. Nou. Ik had gedacht dat iedereen in deze raad wel getrickerd zou zijn. Zeker GroenLinks en Volendam80 want die hebben het er ook vaak over en Lijst Kras die wil het altijd al zo heel erg graag. Maar ja. We zaten vast in het programma van De Broeckgouw. Dus wat doe je dan? Ik lees dat en ik heb daar wat vragen over gesteld. En dat had iedereen kunnen doen. Ik ben tot publicatie stomverbaasd dat het bij niemand anders is opgekomen om eens te vragen: Oja?  Krijgen we betaalbare woningen? Vertel! Dus geen excuses. Nee. Geen excuses. Absoluut niet.

Interruptie VD80: Sorry dat ik u niet laat uitpraten maar het schrappen van een woontoren is altijd nog wel iets anders dan een programmawijziging met meer betaalbare woningen. Dat is niet hetzelfde.

LK: Ik werd getrickerd door de zinsnede ‘betaalbare woningen’. Daar komt een informatie-avond over. En daar wilde ik wat van weten. Daar heb ik wat van gehoord in een artikel. Ik heb er geen spijt van. Ik wou nog meegaan met de motie maar ik zie er nu toch vanaf.

Interruptie VD80: Misschien toch een leer voor dhr. Kras om voorzichtiger met dit soort uitspraken om te gaan als de voltallige raad hier voor de rest niks van af weet.

Interruptie PvdA: Ja. Een advies aan dhr. Kras want u zegt namelijk: Ik heb wat vragen gesteld en toen heb ik daar een stukje over geschreven. Nee dus. Dhr. Kras heeft een stukje geschreven dat jubelde over wat ze toch wel niet voor fantastisch bereikt hebben als Lijst Kras. Met informatie van het college die de rest van de raad niet weet. Daar kunt u achteloos en nochalant over doen maar zo hoort het niet. Het is niet netjes. En dan kijk ik niet alleen naar u maar zeker ook naar het college want die hoort dat soort informatie ook niet met de partij waar ze vandaan komen te delen maar gewoon met de raad. Een wethouder is er voor iedereen. Niet alleen voor eigen partij.

LK. Over dingen die niet horen - daar kan ik ook nog uren over uitweiden. Zo schandelijk en ongegeneerd u allemaal leugens vertelde in uw woordje hier vandaag in de algemene beschouwingen! Nou dat zullen we niet licht vergeten! Maar dat hoort niet. Dat kan ik u wal vertellen. Ik zit al 18 jaar in de politiek en in al die 18 jaar heb ik nog nooit een teken gezien - laat me mijn zin afmaken anders ben ik die straks kwijt - is het nog nooit voorgekomen dat wethouders hun mond altijd stijf dichthielden in fractiekamers naar hun fractieleden toe. Dat is gewoon ussance en dat weet iedereen. Daarom zeg ik ook schijn-commotie.

Interruptie VD80: Ik vind dit echt een hele vreemde vertoning van meneer Kras. Ik denk dat ‘ie zwaar beledigd is. Ik vind het diep respectloos naar een collega-raadslid toe. Een dieptepunt in deze begrotingsmiddag.

Interruptie PvdA: Ik laat deze woorden maar voor de heer Kras. Flauw. Er worden beschuldigingen geuit waar ik mij verre van laat. Het gaat mij erom dat de raad goed ge-informeerd wordt. Ik wil hier ook niet een heel enorm ding van maken maar het is wel een duidelijk signaal dat dit zo niet moet.

Interruptie ZeevangsBelang: Wij delen de mening dat informatie voor de hele raad gelijktijdig beschikbaar moet zijn. Dat is het principe waar democratie op draait.

Einde transcriptie

Loek Kras maakt zich schuldig aan zaken waar hij zelf
altijd zo tegen tekeer ging. Als voorbeeld van het moreel en mentaal verval
waar je na 18 jaar relnichterij de prijs voor gaat betalen.

Politiek Dinosauriër Loek Kras heeft zijn tijd gehad.
18 jaar is lang. Voor hem te lang. Hij heeft eigenlijk
in al die tijd niets toegevoegd aan het welzijn van onze gemeenschap.

PS.
Wat niet wegneemt dat er in Fractie Kras een paar grote politiek-bestuurlijke talenten zitten.
Inhoudelijk zal ik het niet of nauwelijks met wat Fractie Kras of de leden daarvan vinden ooit eens kunnen worden (voor zover mijn mening er al toe doet)  maar mijn voorkeur voor ex-wethouder Rijkenberg - terzakekundig en in-every-inch-a-gentleman - moge na de herhaalde morele en mentale afgangen van Loek Kras in de lokale politiek van de afgelopen tijden duidelijk zijn.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/een-volendammer-regelt-zaken-informeel~b6639c8c/

Afbeelding Bijlagen

Het_Derde_Klaphek_Voorbij.jpg

Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien