Welkom, u kunt hier Inloggen of Registreer

Edam-Volendam Opinie

U bent hier: HomeForum home → Onderwerpen → Maatschappij → Thread

‘Enclave Volendam’van Boudewijn Smid is een kwaadaardig boek

Totaal aantal reacties: 196

Geregistreerd 2014-02-03

PM

Het artikel van Wim Keizer in de NiVo van 5 februari 2014 (http://hardewoorden.blogspot.nl/2014/02/enclave-volendam-van-boudewijn-smid-is.html) is een harde afrekening met het boek van uitgever Rap. De intentie van de schrijver schijnt geen andere te zijn dan een verklaring te geven voor het hoge aantal PVV-stemmers (31,3% bij de verkiezingen van 2010 en 16,8% bij de verkiezingen van 2012) door de bevolking van Volendam negatief in beeld te brengen.

De tekst die ik kreeg heb ik op mijn blog gezet, zodat het nu ook op internet beschikbaar is.

Zelf heb ik de kwalijke kanten van het boek al eerder in beeld gebracht met http://hardewoorden.blogspot.nl/2013/12/een-karikatuur-van-volendam.html
en het wat compactere voor de NRC bedoelde artikel ‘Volendam verslaat nog dagelijks de Romeinen’ http://hardewoorden.blogspot.nl/2013/12/volendam-verslaat-nog-dagelijks-de.html.

Het veel uitvoeriger artikel van Keizer is bestemd voor de Volendamse bevolking en eindigt met een oproep om wat te doen aan de neiging om Volendam negatief in beeld te brengen.

Ik onderschrijf die oproep. Te veel mensen in Nederland hebben Volendam op hun lijstje van foute dingen staan. Als regel berust dat op vooroordelen. Er zijn meer dan genoeg bekwame mensen te vinden op het beroemdste dorp van Nederland om te laten zien wat de rest van Nederland nog kan leren van de vindingrijke en hard werkende bevolking.

Totaal aantal reacties: 372

Geregistreerd 2014-01-21

PM

In de NiVo schrijft Cor Tol een commentaar op het boek “Enclave Volendam”.
De titel van het stuk is “In Het Verkeerde Keelgat”.
Welnu heer Tol - dat is geheel wederzijds !

Hij heeft het boek gelezen en kon zich er “in grote lijnen in vinden”.
Tot zover is er niets mis met zijn stuk.

Het venijn van zijn stukje in deze krant zit in het feit dat hij de nieuwe interimwethouder en GL-kopstuk Greta
Blakborn en-passant even weg zet als iemand die Volendam hoogstpersoonlijk in een kwaad
daglicht heeft gezet. Hij gebruikt nog net niet het woord “verrader” maar suggereert dat wel.
Omdat zij volgens hem de meeste informatie voor het boek heeft geleverd.
Ik proef hier de behoefte om een zondebok te vinden en die even flink aan de schandpaal te nagelen.
Bij voorkeur iemand die niet kommenstrijdig denkt en ook nog links is.

De heer Cor Tol struikelt over het begrip “ongegeneerde zelfverheerlijking” dat de auteur van
het boek gebruikt. De heer Cor Tol haalt dat helemaal uit de context en doet vervolgens zelf aan
meer-dan-ongegeneerde zelfverheerlijking door te stellen dat

Volendammers beter zijn in
muziek - ondernemen - sport - properheid en geloof (!) dan de rest van de wereld.
“Een Volendammer haalt altijd weer het beste uit zichzelf en doet dat het liefst zonder hulp van buitenaf” Volendammers geven graag (Cor Tol noemt de stadsfeesten van Edam als voorbeeld) en helpen graag.

Volendammers zijn volgens hem erg unieke mensen. Schippers naast God.

Beste heer Tol. U insinueert een lelijke rol van een gerespecteerd burger en politica. U ziet er
geen been in iemand die zich niet kan verweren te beschadigen. zelfverheerlijkt Volendam als
beter-dan-de-rest-van-de-wereld en sneert nog even lekker door t.a.v. uw dorpsgenoten in
EdamVolendam-Noord. Zo vlak voor de verkiezingen lijkt me dat meer-dan-onder-de-gordel.
U bent de schaamte ver en ver voorbij.

Ik kan niet anders dan vaststellen dat bescheidenheid niet uw sterkste kant is.
Is onbescheidenheid Volendams ? Uw solidariteit valt reuze tegen. (solidariteit buiten het klaphek is niet “Volendams”? )
Onder het motto: “voor-wat-hoort-wat” geeft u alleen iets weg om méér terug te krijgen.
Dat is geen solidariteit zoals ik die in de bijbel kan vinden. Bij ons thuis heet dat eigenbelang.

Waar ik vandaan kom - maar misschien zijn wij té normale mensen - is doormodderen omdat je te trots ben
om hulp te vragen geen positieve eigenschap. Sterker nog: wij vinden dat heel dom !

Overdrijven is blijkbaar weer wel typisch Volendams.
Maar, die muzikale - sportieve - en properige prestaties zijn niet meer dan gemiddeld en vallen
soms zelfs nogal tegen.

(Als terzakekundige wil ik over dat “propere” nog wel eens met
u van gedachten wisselen: in de openbare ruimte in Volendam is het ronduit smerig - slecht
onderhouden en rommelig als in een willekeurige stad in een willekeurig 3e wereldland (Met
excuus aan de 3e wereld)

Dat u denkt dat uw gemeenschap zo “gelovig” is valt na het sluiten
van twee kerken nogal te betwijfelen.

Dat Volendam / Volendammers zo uniek zijn geloof ik niet. Het zijn gewoon net echte mensen
die zich in niets negatief of positief onderscheiden van 16,5 miljoen andere Nederlanders. Leuke buren ook.

Dat ú uniek bent hoop ik maar. Van mensen die zo (onderbuik-)denken als u is er - gelukkig
maar - nog maar een handjevol in onze gemeenschap. U bent van een uitstervende soort
(bang- boos - negatief en agressief) en daar moeten we als gemeenschap blij om zijn omdat
de wél leuke mensen (en dat zijn er in EdamVolendam vast 28.500) het wel goed hebben met
elkaar en niet meer lastig gevallen willen worden met uw psychische en sociale afwijkingen en ronduit wereldvreemde chauvinistische in irreeële denkbeelden.

Het ware te wensen dat we voortaan verschoond blijven van uw smerige destructieve stukjes.
Het ware ook te wensen dat de NiVo ergens een streep-in-het-zand trekt en besluit om dit
soort kwaadaardige vuiligheid niet meer te plaatsen.

F.J. Seeboldt
EdamVolendam

Afbeelding Bijlagen

NiVo_Cor_Tol_2014_02_200001.jpg

Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Geregistreerd 2014-02-03

PM

Nou, Seeboldt, je laat je hier wel weer erg gaan omdat iemand iets onaardigs zegt over je geliefde ex-roerganger van je favoriete partij.Het wordt je weer groen voor de ogen en als een echte hulk stort je je op een onschuldige mijnheer die gebruik maakt van zijn recht op de vrije uiting van zijn mening.

Als hij echt wil klagen had hij ook een paar andere informanten op de korrel moeten nemen. Daar zou je gelijk in hebben.

Blackborn vertelde bij de aanvaarding van haar wethouderschap dat ze eigenlijk een soort haat-liefdeverhouding heeft met Volendam en er meerdere keren over gedacht heeft om te verhuizen. Kan ik me voorstellen. Zo gemakkelijk is het leven van een strak linkse op Volendam nou ook weer niet, zeker niet als je geen water in de wijn kan doen.

Wat mij betreft wordt ze oud en als gevolg daarvan sterk bijziend. In het boek vertelt ze dat Volendammers allemaal dezelfde fiets en auto hebben. Ik ben expres nog een keer naar de Stient gegaan zonder boodschappen te doen. Ik heb geteld hoeveel dezelfde fietsen en auto’s daar stonden. Geen één!

Toch heeft de tekenaar van de NRC bij het artikel waarin dat boek werd besproken die uitspraak overgenomen en een reeks van dezelfde auto’s en fietsen er bij getekend.

Ik ga niet beweren dat ze bij GrL door een bevooroordeelde vise de wereld om hen heen verkeerd waarnemen, maar het lijkt er wel op als we op Blackborn afgaan.

Totaal aantal reacties: 372

Geregistreerd 2014-01-21

PM

De juiste spelling van haar naam is Greta Blakborn.
Hoe vervelend vind je het zelf als je naam niet correct wordt gespeld
en wat zegt dat van degene die hier “op de persoon” speelt ?
De toevoeging “oud” en “bijziend” vat ik maar op als een mislukte poging tot humor.

Het woord “grote roerganger” is daarom fout omdat je dat niet van andere fractievoorzitters zult zeggen.
Je brengt een semantische lading aan in deze uitspraak die vooroordelen verraadt.

Verder is Greta Blakborn voor mij een te respecteren politica maar zeker niet een “geliefde roerganger”
Vraag het haar en je zult weten dat ik zeker wel vertrouwen heb in haar kunde en visie maar dat we het meestal niet erg eens kunnen worden. Laat dat mijn probleem zijn.

GroenLinks is niet mijn favoriete partij. Het is in het huidige politieke landschap gewoon de beste keuze voor eerlijke en transparante - menselijke en toekomstgerichte en vooral positieve politiek in EdamVolendam.

Bovenstaande zijn zaken waar je zegt zelf zo’n hekel aan te hebben ?!

Als je als tegenargument alleen het aantal of soort fietsen bij winkelcentrum De Stient kunt inbrengen
lijkt je stellingname mij flinterdun. Een zwaktebod zelfs.

Geregistreerd 2014-02-03

PM

Het ware te wensen dat we voortaan verschoond blijven van uw smerige destructieve stukjes.
Het ware ook te wensen dat de NiVo ergens een streep-in-het-zand trekt en besluit om dit
soort kwaadaardige vuiligheid niet meer te plaatsen.

Geachte Seeboldt, voor jouw doen een nogal vriendelijke reactie vergeleken bij het hier bovenstaande citaat uit je eerdere werk. Spaar je mij?

Blackborn heeft oogkleppen op (net als Smid, daarom hebben ze elkaar gevonden). Je bent het zelf ook vaak met haar oneens, geef je toe. Maak zelf eens een uitstapje, verlaat dat dommelende Edam en kijk je ogen uit bij de verscheidenheid van fietsen en auto’s. Zelfs Volendammers lijken niet allemaal op elkaar.

Tol had een punt, beslist, maar dat hij alleen Blackborn noemde, kan hem niet worden vergeven.

Totaal aantal reacties: 320

Geregistreerd 2014-01-17

PM

BU 2018 05 18