Welkom, u kunt hier Inloggen of Registreer

Edam-Volendam Opinie

U bent hier: HomeForum home → Onderwerpen → Politiek → Thread

Het Beste Internet In EdamVolendam ?

Totaal aantal reacties: 372

Geregistreerd 2014-01-21

PM

ZeevangNet
In de krant stond een artikel over ZeevangNet. Dit is een club van (ex-)Zeevangers die initiatieven nemen om ervoor te zorgen dat ook in (voorheen) Zeevang een glasvezelnet wordt aangelegd. Dat moet ervoor zorgen dat alle inwoners van (voorheen) Zeevang goed en snel internet krijgen. Nu is dat in het noorden van onze gemeenschap op een aantal locaties - zoals we dat hier in het zuiden van onze gemeente noemen - ‘bedakke’. Ronduit ‘droef’.
Het initiatief is nog vóór de fusie ontstaan maar is nog steeds actueel. Het komt er op neer dat 2600 inwoners zich moeten inschrijven vóór er nagedacht gaat worden over het aanleggen van een glasvezelnet. Marktwerking dus voor een openbare voorziening.

Besproken Bij Fusiebesprekingen ?
Wat ik mij afvraag is of we het als ‘normaal’ moeten beschouwen dat sommige mensen in onze gemeente wél en andere weer niet goed/snel/betrouwbaar internet hebben. Of dat je dat een beetje oneerlijk zou moeten vinden. We zijn toch gefuseerd ? Samengegeaan ? We hebben toch allemaal dezelfde plichten maar ook dezelfde rechten ? Is er tijdens de fusie-besprekingen in 2014 / 2015 over dit onderwerp gesproken en zoja: wát is er over afgesproken ?

Gefuseerd Of Nog Steeds Ieder-Voor-Zich ?
Niet dat ik pretendeer het allemaal te begrijpen maar zou het kunnen zijn dat het hier in (voorheen) EdamVolendam een digitaal rommeltje is ? Dat we niet het beste internet hebben ? Dat (voorheen) Zeevang daar geen deel of geen zin aan heeft of - ondanks de fusie - nog steeds niet wil hebben en vindt dat ze het beter zelf kunnen regelen ? Of dat het raar is dat een deel van onze gemeente op eigen houtje voor eigen openbare voorzieningen moet zorgen ?

Geluk Of Pech
Één van de belangrijkste artikelen van onze grondwet is dat we allemaal gelijk behandeld moeten worden. Iets dat blijkens dit probleem niet het geval is. Sommigen hebben mazzel want goed en snel internet. Anderen hebben pech en langzaam en/of gebrekkig internet. Maar dit soort voorzieningen zijn in deze tijden (het is ondertussen wel de 21e eeuw) net zo collectief als bijvooorbeld water - gas - electra - riolering of gewone wegen.

Economisch en Maatschappelijk Belang
Iedereen is het erover eens dat het van groot belang is dat we in de héle gemeente het allerbeste internet van Nederland hebben. Voor bedrijven/ondernemers van groot economisch belang. Maar ook voor burgers en instellingen en zelfs voor ons lokale bestuur is internet dé manier om goed te kunnen functioneren in onze gemeenschap. Daarom is het beste nog niet goed genoeg voor ons.

Financieel
Ik ben geen financieel expert maar volgens mij zitten we hier in EdamVolendam op een berg spaargeld. Dat is gespaard uit o.a. belastinggeld. Ons geld dus. Geld dat uitgegeven had moeten worden aan algemene voorzieningen die voor iedereen van belang zijn. Bijvoorbeeld het allerbeste internet voor alle inwoners. En nu we het toch over geld hebben; in dit geval zouden de kosten wel eens heel erg voor de veel grotere baat uit kunnen gaan.

Kleindenken
Sommigen in de discussie menen “maar ik heb toch goed internet” ?! De vraag is of ‘ik’’ hier
een beter argument is dan ‘wij’. Anderen vinden ‘dat we er al voor betaald hebben / nog betalen en dat die Zeevangers dat ook maar moeten doen’. Ja. Wij betalen (veel te veel) vanwege foute beslissingen in het verleden over het in eigen beheer houden van bijvoorbeeld de kabel. Bewoners van (voorheen) Zeevang gaan ook niks ‘gratis’ krijgen. We zouden (het is ondertussen wel 2016 hoor) er domweg niet te ‘klein’ over moeten denken. Solidariteit en gemeenschapszin maar ook een vooruitziende economische en maatschappelijke visie zou ons als gemeenschap ‘groot’ kunnen maken. Investeren in je mensen en je toekomst.

Programmaplan 2017 - 2022
Woensdag 13 juli en donderdag 14 juli bespreekt de gemeenteraad het programmaplan 2017-2022. Een van de onderwerpen moet zijn: “wat kunnen wij als gemeente / politiek doen in financiële en praktische zin om zo snel mogelijk een einde te maken aan deze rare en oneerlijke toestanden bij onze openbare voorzieningen voor internet”. En dan bij voorkeur niet weer komen met die ‘tuttu-frutti-argumenten” (kommenstrijd/verleden/kinnesinne/verkeerde zuinigheid/slechte informatie/achterkamertjes) maar vooruitzien. Een gemeenteraad die deze wettelijke ongelijkheid tussen haar burgers of zo’n krakkemige digitale situatie als nu accepteert of de economische en maatschappelijke toekomst van ons gemeenschap niet serieus neemt is geen knip voor de neus waard. Niet dralen. Niet falen. Aan de slag !

F.J. Seeboldt
EdamVolendam

Totaal aantal reacties: 320

Geregistreerd 2014-01-17

PM

BU 2018 05 20